Ana Sayfa | Köşe Yazıları | KIŞ CİLDİ: ATOPIK DERMATIT (AD)

KIŞ CİLDİ: ATOPIK DERMATIT (AD)

Atopik Dermatit, çocukluk çağının en sık rastlanan deri hastalıklarının başında gelir. En belirgin belirtisi kaşıntı olan, kuruluk ya da lezyonlarla (yaralarla) kendini gösteren ve tekrarlamaya müsait bir hastalıktır.

Hayatın ilerleyen evrelerinde gelişecek diğer alerjik hastalıkların ilk belirtisi olabileceği için, erken teşhis edilmesi ve kontrol altında tutulması büyük önem taşır.

İçinde bulunduğumuz kış aylarında nemin azalması ve kuruluğun artması nedeniyle Atopik Dermatit alevlenebilir. ‘Kış cildi’ olarak anılan hastalıkla ilgili bilinmesi gerekenler şöyledir:

Egzamadan farkı nedir?

Öncelikle egzama terimi, tahriş olmuş deriyi tanımlayan genel bir kavramdır. Akut ve kronik olarak ayrılır.

AD ise, alerjik ya da atopik egzama olarak da bilinen ve tekrarlamaya müsait, kronik bir deri hastalığıdır.

Vücutta nerelerde görülür?

Çocuklarda yüz, boyun, kollar ve bacakların dış yüzünde; yetişkinlerdeyse daha çok dirseklerin iç yüzünde ve dizlerin arkasında kuruluk olarak kendini gösterir.

Kronikleştikçe deride kalınlaşmalar ve tekrarlayan iltihaplı lezyonlar oluşur.

En önemli belirtisi nedir?

Pruritus yani kaşıntı, en büyük belirtilerden biridir; huzursuzluğa, uyku bozukluğuna ve deride kanamalara yol açabilir.

Teşhis edilmesi için kriterler nelerdir?

Kaşıntı, tipik görünümlü ve yerleşimli lezyonlar, kronik veya kronik tekrarlayan dermatit ve aile geçmişinde atopik hastalık öyküsü bulunup bulunmaması major kriterlerdendir.

Minör kriterler fazla olmakla birlikte bazıları; kserosis yani cilt kuruluğu, deri enfeksiyonlarına yatkınlık, terlemeyle artan kaşıntı ve besin alerjisidir.

Hedef aldığı yaş grubu var mıdır?

Yetişkinlere oranla çocuklarda daha sık görülür. Çocukları yüzde 10-20, yetişkinleriyse yüzde 1-3 oranlarında etkiler. Ancak burada dikkati çeken husus, 20’nci yüzyılın başından beri, buna benzer birçok hastalığın sıklığının ciddi oranda artmış olmasıdır.

Kalıcı bir tedavisi var mıdır?

Maalesef yoktur, hastalara kısa süreli tedaviler verilir. Bunlar hastalığın yaygınlığı ve şiddetine göre belirlenir ve kortizonlu merhemler veya pomadlar önerilebilir. İlaçlar doğru kullanıldığı takdirde etkili ve güvenilirdir. Kesinlikle doktor kontrolünde ilerlenmesi gereken bir tedavi sürecidir.

Uygulanabilecek öneriler

Günde bir kez ılık suyla banyo yapın.

Kese gibi tahriş edici malzemelerden uzak durun.

Hassas ciltler için formüle edilmiş katkısız sabun ve şampuanlar kullanın.

Banyodan çıkmadan hemen önce banyo suyunun yüzeyine yağlı ürünleri yayarak derinin daha etkin yağlanmasını sağlayın.

Banyo sonrası havluyla ıslaklığı alın ve hemen arkasından nemlendirici uygulayın.

Atopik Dermatit hastalığı tedavisinde temel ilke, derinin nemlendirilmesi ve günlük bakımının yapılmasıdır. Cilt güzelliği, cildin erken yaşlanması, kısaca güzellikle ilgili kaleme aldığım tüm yazılarda da nemlendirmenin ne kadar önemli olduğunu vurgulamaya çalıştım. Bu nedenle cildin düzenli aralıklarla nemlendirilmesinin ne kadar büyük önem arz ettiğini lütfen unutmayalım. Çünkü tek bir nemlendirici uygulamasıyla cilt sağlığımızı korumaya yardımcı olabilir ve erken yaşlanma sürecini erteleyebiliriz.