Ana Sayfa | Köşe Yazıları | SİYAH NOKTALARA SON

SİYAH NOKTALARA SON

Halk dilinde ‘siyah nokta’ olarak bilinen komedonlar, cilt güzelliğine gölge düşüren, sık rastladığımız bir sorun. Bu yüzden onlarla ilgili bilinmeyenleri, siyah nokta oluşmasının sebepleri ve tedavisiyle ilgili
bilgileri sizlerle

Komedon nedir?

Genelde ‘siyah nokta’ adıyla bilinen komedon; sebum ya da keratin pulunun, ciltte yağ folikülünün içini doldurmasıyla oluşur.

Neden gelişir?

En önemli nedeni, yağ üretimi artışıdır. Siyah nokta, sivilcenin ilk bulgusudur. Artan yağ üretimiyle birlikte oluşan yağ kütleleri, gözeneklere ulaşan kanalları tıkar ve ciltten atılımı sağlanamaz. Bu tıkanma sonucu siyah noktalar oluşur.

Neden siyah renktir?

Halk arasında düşünüldüğü gibi kirden dolayı siyah değildir. Havanın oksidasyonu nedeniyle ucu koyulaşır. Yani siyah rengi, keratin ve yağ oksidasyonuna bağlıdır.

Akneden farkı nedir?

Siyah nokta, sivilcenin (akne) başlangıç dönemidir. Siyah nokta oluşumuna sebebiyet veren yağ folikülü iltihaplanırsa akne ortaya çıkabilir. Ancak hepsi sivilceye dönüşmez.

Cilt tipi etken midir?

Sahip olduğumuz cilt tipine göre yağ salgısı değişiklik gösterdiğinden, evet bir etkendir.

Normal ciltlerde; siyah noktalara, pul pul olmaya veya parlaklığa pek rastlanmaz. Belki, burun üzerinde belli belirsiz görülebilir.

Karma cilt; en sık siyah noktaya rastlanılan cilt tipidir. T bölgesi olarak adlandırılan alın, burun, çene çevresinde yağlanma ve buna bağlı komedon, gözenekle sivilce görülebilir.

Kuru ciltlerde; genellikle yağlılıkla ilgili oluşum yoktur. Bu nedenle de siyah nokta sıkıntısı çekmeyen cilt tipi arasında yerini alır.

Yağlı ciltlerde; yağ bezlerinin normalden fazla çalışması sonucu cildin aşırı yağlanması söz konusudur. Siyah noktaların en sık rastlandığı cilt tipidir.

Ancak hatırlatmak isterim ki; doğru sıklıkta, doğru ürünlerle temizlenmeyen her cilt, siyah nokta oluşumundan payını alacaktır. Bu nedenle; cilt tipi ne olursa olsun, cildin temizliğine dikkat edilmeli.

Hangi durumlarda görülür?

Siyah nokta problemi, en sık, cilt bakımı yapmayan kişilerde görülür. Özellikle ergenlik dönemi gibi, hormon seviyelerinde değişikliklerin meydana geldiği zamanlarda, ciltte normalden daha fazla yağlanma gözlendiği için çok sık rastlanan bir durumdur. Kadınlarda, âdet dönemi öncesi ve sonrasındaki haftalarda gözlemlenebilir.

Sıkılmalı mıdır?

Diyelim ki, siyah nokta iltihaplanmadı ama görüntü açısından sizi rahatsız ediyor. Bu durumda “Sıkılarak dışarıya çıkarılabilir” demeyeceğim. Çünkü, sıkılma sırasında bloke olmuş tıkacın bir kısmının folikülün içine doğru itilme tehlikesi var.

Ayrıca enfeksiyon ve ciltte kalıcı izlere yol açabilirsiniz. Bu yüzden profesyonel çözümlere yönelmekte fayda var.

Tedavisi nasıl yapılmalıdır?

Siyah nokta tedavisindeki amaç, tıkanan yağ kanallarının temizlenip açılmasıdır. Bu yüzden sadece komedonlarla seyreden hastalarda genellikle sistemik tedavi gerekmez. En temel ihtiyaç, cildin temizliğine önem vermektir. Kozmetik ürünler size yardımcı olacaktır. Ayrıca buhar banyosundan sonra uygulanacak kil maskeleri (yağ üretimini dengelemesi ve fazla yağı almasıyla bilinir), siyah noktalarla olan savaşınızda destekleyici olacaktır. Burada unutulmaması gereken nokta, yağ ve nem olgularını birbirine karıştırmamaktır. Ayrıca cilt temizliği ya da kil maskesinden sonra, mutlaka nemlendirici uygulanmalıdır.